[origo] címlaphírcentrumvásárlás[freemail]videaiWiW

még hírek

Budapesten lép föl Katy Perry
Az egyik legnépszerűbb mai amerikai popénekesnő koncertezik...
Tovább
Sex Pistols-cuccok: parfüm, szappan, kávéscsésze
Nyártól Franciaországban, szeptember...
Tovább

interjú

"Csináljatok a szaunákról zenét!" Diplo a Quartnak
Diplo egyszerre dolgozik Robynnal, Snoop Dogg-gal, készít filmet a favelák zenéjéről,...
Tovább
"Fogalmunk sincs, mi van odahaza." A Yeasayer a Quartnak
Vasárnap a fesztivál egyik legjobb koncertjét adta az A38-WAN2 sátorban a Yeasayer,...
Tovább

még kritikák

Lázadás a gépek ellen - Matthew Dear új albuma
Matthew Dear az elmúlt évtizedben Detroitban élt és a techno új nemzedékének egyik...
Tovább
Amíg még világos van. Újdonságértesítő
Robyn második idei lemeze is megérkezett, és még jobb is, mint az első, pedig azt se...
Tovább
Tank, százharminccal. Pukkelpop fesztivál, harmadik nap
A Pukkelpop fesztivál utolsó napján tudósítónk lelkesedett az Ashért, nem hitte el...
Tovább
A becsapódással egy időben. Pukkelpop fesztivál, második nap
A belga Pukkelpop fesztivál második napján is felléptek manapság sokat...
Tovább
Dudorászás a délutáni napsütésben. Pukkelpop fesztivál, első nap
Huszonöt éves volt idén a belga Pukkelpop fesztivál. Tudósítónk...
Tovább
Meztelen lány a vattacukorban! Újdonságértesítő
Katy Perry nem azért alakított ám ki nagy rajongótábort az első lemezével, hogy a...
Tovább
Pokoli program a sótlan polákoknál. Beszámoló az Off fesztiválról
Továbbra sincs év, hogy a Quart tudósítói kihagynák a Katowice melletti...
Tovább
Acid! A Skinny Puppy klubkoncertje Budapesten
Három évvel legutóbbi budapesti fesztiválfellépése után a Diesel klubban adott koncertet...
Tovább
Önpusztító pocak - metál az utolsó napon
Szőröstökű, érett férfiak zenélnek szőröstökű, érett férfiaknak, vagy azoknak, akik azok...
Tovább
Az elfek országa, a basszus ereje: Yeasayer, Major Lazer
A Sziget zárónapja talán legaktuálisabb két és fél órájának ígérkezett a...
Tovább
Bombasztikus homlokráncolás. A Sziget Nagyszínpad ötödik napja
Vajon vasárnap éppen melyik zenekar koncertjét vágta haza a hangosítás? Kik...
Tovább
Legyen látványos és szórakoztató - Sziget nagyszínpad, negyedik nap
Flashmob után olaszoknak játszó olasz együttes, aztán angoloknak...
Tovább
Buffalóban a hetes buszon. Calvin Harris a Party Arénában
Calvin Harris neve itthon még mindig nem mond sokat, pedig rádióba való dance-pop...
Tovább
Tűsarkú cipős lufik a napraforgók között. Sziget Nagyszínpad, harmadik nap.
Hát hogy milyen volt a péntek a Nagyszínpadon? Volt ugyebár az...
Tovább
A hegyi ember és az istennő visszatértek. Az A38-Wan2 színpad pénteken
A zZz frontembere köpködött és sörösdobozt dobált, a Vive la Fête...
Tovább
Add a Startlaphoz

ajánló

Szeptember 5., 20.00

Jello Biafra és zenekara Budapesten

West Balkán
Szeptember 3-5., 20.00 és 21.00

Sikoly, lihegés, hangrobbanás: Újbuda Jazzfesztivál

A38, MU Színház, Fonó, 1500/1800 HUF, kivéve a Juhász Gábor és Kőszegi Triók, az 1000
Szeptember 13., 21.00

Az Atari Teenage Riot Budapesten

Trafó
Szeptember 18., 23.00

Igazi repülőtér a Dunán: a Black Dog Magyarországon

A38, 1900/2500 HUF
rss
nagy / kritika / hírek / programok

"Gyakran a hibákra várunk" - Hugh és Peter Van Der Graaf a Quartnak

Ma (szerdán) este a MűPában ad koncertet a brit rocktörténet egyik legtöbb legendával övezett zenekara, a Van Der Graaf Generator. A kivételes intenzitású, rendkívül összetett zenéje miatt méltán kultikus, 1967-ben alakult, többször feloszlott, legutóbb pedig 2004-ben újjáalakult együttes énekes-gitárosa, Peter Hammill, és billentyűse, Hugh Banton a koncert előestéjén Budapesten adott interjút a Quartnak. Szó volt arról, hogy hogyan kezdett egykor és hogyan jött újra össze az együttes, hogy lesz-e még új VDGG-album, s arról is, hogy Bon Jovi mennyivel visz több gitárt magával egy turnéra, mint ők.

h i r d e t é s

Quart: Aerosol Grey Machine [a VDGG első, 1969-ben megjelent albuma].

Peter Hammill: Bonyolult, bonyolult, nagyon bonyolult időszak. Szólólemeznek készült, Van Der Graaf-lemez lett belőle, a rajta szereplő dalok viszont Van Der Graaf-dalok. Aláírtam egy szerződést, amit a többiek nem. Ez a Van Der Graaf-történet előhangja.

Quart: Mennyi idős voltál akkor?

Peter Hammill: Oh, tizenkilenc, húsz. Nagyon-nagyon fiatal. Amit papírt elémtettek, azt aláírtam.

Quart: Senki nem adott tanácsokat?

Peter Hammill: Nem, nem, csak az idiotizmus. Leckék, amiket megtanultunk. Üzleti téren rengeteg hibát elkövettünk a korai időszakban, de ezek aztán talán védelmet jelentettek később. És azok a hibák, amik később védelmet adnak, bizonyos tekintetben rendben vannak.

Quart: Merurglys III, The Songwriters' Guild [az 1976-os World Record album dala, melynek címszereplője egy gitár].

Peter Hammill: Egy gitár, amit ezúttal nem hoztam magammal. Az első alkalom, hogy III. Meurglys nincs velem egy turnén.

Quart: Miért nincs?

Peter Hammill: Két gitárt hoztam magammal, több gitárra nincs szükségem, újra tudom hangolni őket koncert közben, ha kell; meg is teszem. III. Meurglysen játszottan az előző Van Der Graaf-koncerteken, de kaptam ajándékba egy giárt. Van egy Peter Hammill-lel és a Van Der Graaf Generatorral foglalkozó Yahoo!-levelezőlista, és tavaly, mivel hatvan éves lettem, közülük néhányan összejöttek és vettek nekem egy gitárt. Ami ugye rengeteg potenciális nehézséget vet fel, de mivel nagyon jó a gitár, nagyon szeretem, némi mérlegelés után úgy döntöttem: hármat viszont nem hozok magammal, mert azzal már túl közel merészkednék Bon Jovi felségterületéhez.

Quart: Szerintem ő legalább tizenkét gitárt visz magával.

Peter Hammill: Minden bizonnyal a gitár-road visz legalább négyet csak magának. Meurglys mindenesetre boldog biztonságban van otthon és továbbra is jó barát marad.

Quart: A fiatalabb zenészek közt van valaki, akiről úgy látod, hogy köze van ahhoz, amit te csinálsz?

Peter Hammill: Őszintén szólva nem igazán követem. Nem figyelem, soha nem is figyeltem különösebben semmilyen kortárs szcénát. E pillanatban egyébként is úgy érzem, hogy áldott helyzetben vagyok: ott van a szólócuccom, amit csinálhatok, és, elképesztő módon, ott van a Van Der Graaf-cucc. Két fantasztikus anyag. Nem szeretnék semmilyen más együttes tagja lenni. Határozottan nem szeretnék semmilyen más helyzetben lenni. Néha bonyolult, de így vagyok boldog.

Quart: Több helyen megjelent, hogy a Van Der Graaf a 2003-as szívrohamod után alakult újjá.

Peter Hammill: Áh, nem, nem, már a szívroham előtt eldöntöttük. Le volt foglalva a próbahely 2004 februárjára, a szívroham pedig decemberben volt. Szóval a kérdés az volt, hogy meg tudjuk-e csinálni, meg tudom-e csinálni, hogy mit tudunk megcsinálni, ha egyáltalán. De a döntés már megvolt. A Van Der Graaf újrakezdésének egyik motivációja eleve az volt, hogy az egykori turnécsapatunkból ketten vagy hárman meghaltak. Temetéseken találkoztunk össze. Vagyis ez volt a motiváció: ha csinálunk valamit, akkor most kell csinálnunk. Mielőtt eltűnünk innen. Ez volt a helyes döntés és ez a motiváció már a szívroham előtt megvolt; az csak egy extra körülményt jelentett, nem az volt a hajtóerő.

Quart: A jelenlegi felállás előtt játszottál valaha trióban?

Peter Hammill: Igen. Játszottam? Igen, azt hiszem játszottunk trióban Guy-jal és John Ellis-szel. Guy [Evans, a VDGG dobosa, Hammill szólóalbumainak és turnéinak gyakori közreműködője] nem komplett dobfelszerelésen játszott, hanem egy kicsin, Fury [John Ellis] gitározott, én billentyűztem és gitároztam. De az nem is hasonlított a mostanihoz. Ez egy power trio. Kicsit koros arcok, de nagyon megszólal.

Quart: Hogyan döntitek el, hogy mi legyen egy-egy koncert műsora?

Peter Hammill: Tizenhat-tizennyolc számot próbáltunk be, ebből tizenkettő vagy tizenhárom fér bele egy koncertbe. Nem tudom még, ezúttal mit fogunk eljátszani. Biztosan játszunk a Trisectorról, elvégre az az új; a régieket még nem tudom, leülünk és kitaláljunk. Az elég valószínű, hogy az Interference Patterns-zel kezdünk, az jó nehéz és nagyon ott van. Aztán a formák és a hangok alapján kialakul. Biztos, hogy a másnapi koncerten más lesz a műsor. A végső lista a beállás után alakul ki, vagyis legfeljebb pár órával a koncert előtt. És ilyen vagy olyan okból még a koncert közben is megváltozhat.

Hugh Banton: Peternek kivételes tapasztalata van a koncertprogram összeállításában. Van, amikor rábízzuk teljesen, van, amikor megbeszéljük, de olyan még nem volt, hogy ne működött volna, amit összerakott.

Quart: Union Chapel [a VDGG második feloszlása után itt játszott először együtt a klasszikus felállás négy muzsikusa, 1996-ban].

Hugh Banton: Union Chapel, Union Chapel, Union Chapel. Hát igen, nem játszottunk együtt egy örökkévalóság óta. És Guy szólt, hogy jöjjek orgonálni. Így kezdődött. És persze előjött, hogy miért ne játszanánk egy Van Der Graaf-számot, ami a Lemmings lett. Innen indult, hogy volt egy orgonájuk, én meg ugye azon játszom.

Peter Hammill: Jackson pedig a Fractal Bridge-ről játszott. [David Jackson, a VDGG szaxofonosa, aki a 2004-es újjáalakuláskor még a zenekar tagja volt, a legutóbbi albumon és a mostani turnén azonban már nem szerepel.]

Hugh Banton: Mindenki hozta a saját dolgát.

Peter Hammill: Ez eredetileg a mi koncertünk volt Guy-jal, ami a közös improvizációs projektünkre épült, de őszintétlen dolog lett volna, ha nem csinálunk valamit együtt. Jöttek-mentek a zenészek a színpadon, aztán egyszercsak ott maradtunk négyen és elkezdtük a Lemmingst, ami eleve improvizációval kezdődik. Nem is azonnal tűnt fel a közönségnek, aztán egyszercsak leesett, de nem volt olaszos ujjongás, csak suttogtak, hogy "Hú bazdmeg". Akkor szerintem azt gondoltuk, hogy egyszeri alkalom.

Hugh Banton: Legközelebb gyakorlatilag a Queen Elizabeth Hallban játszottunk együtt [Hammill koncertjének végén, 2003-ban]. Elég különös volt: Peter kiadta egy komolyzenei lemezemet a Goldberg variácókkal, és a Classic FM rádió ugyanarra a napra elhívott egy interjúra Londonba, amikor Peter ott lépett fel. Szóltam, hogy megnézem a koncertet, mire azt mondták, hogy játsszak is. Ezután kezdtünk beszélni az újjáalakulásról.

Quart: Helyben, a koncert után?

Peter Hammill: Áh nem, később, e-mailen. Ezzel el is ment egy év.

Hugh Banton: Nem volt egyszerű, mert mindenki mással foglalkozott. És hogy miért nem álltunk össze öt, tíz, tizenöt évvel előbb? Mindannyiunknak rengeteg dolga volt. Gyerekek, kezdjük azzal, hát az elég komoly gátló tényező. Ami az én életemet illeti, eddigre a saját cégemet vezettem, úgyhogy megtehettem, hogy azt felfüggesztem egy időre. Guy ugyanígy volt vele, David pedig majdnem ugyanígy.

Peter Hammill: Hahahahah!

Hugh Banton: A David-probléma mindig nehéz ügy volt.

Peter Hammill: De ha előre tudtunk volna a David-problémáról, most nem lennénk itt. Klassz dolog az ismerethiány.

Quart: Végülis Jackson miért nem tagja már az együttesnek?

Peter Hammill: Ezt a kérdést inkább Jacksonnak kellene megválaszolnia. Valamiért nem tudott velünk jönni az útnak erre a szakaszára. Ennél mélyebben ebbe nem mennék bele.

Quart: Hugh, te nagyon hosszú időre eltűntél a zeneiparból.

Hugh Banton: Bizony, 1978-tól legalább a kilencvenes évek végéig csak magánemberként játszottam élőben zenét. A faluban, ahol élek, vannak mindenféle rendezvények, azokon besegítettem. De semmi komoly. Nyilván az utóbbi időben lettem ismét látható.

Quart: De mindig ott volt a fejedben, hogy egyszer még visszatérsz?

Hugh Banton: Nem, nem, sohasem. Én csináltam volna tovább a dolgaimat, ahogy addig. De a helyzet az, hogy én mindenre és bármire igent mondok. Amíg a Van Der Graaf nem kért semmire, addig nem csináltam. Az emberek elektronikai dolgokat meg orgonákat kértek tőlem, úgyhogy azzal foglalkoztam. Most is megvan a hosszú listám azokról az orgonákról, amiket idén össze kell raknom. De most, hogy öregebb vagyok, már nem üldözöm ezeket a munkákat, mert tudom, hogy itt a zene. Úgy intézek mindent, hogy erre bármikor ráérjek.

Quart: Peter, negyven éve játszol együtt ezzel a két zenésszel. Ez milyen?

Peter Hammill: Elég természetes. Azt hiszem, több házifeladatot végzünk el, mint egykor, mert nem akarjuk cserbenhagyni egymást. Nyilván elfelejtünk dolgokat, hát öregebbek vagyunk már. Elfelejtünk, összekuszálunk dolgokat, de abban bízunk, hogy elég pengék vagyunk ahhoz, hogy kimásszunk a hibákból. És gyakran direkt arra várunk, hogy hibákat csináljunk, mert akkor érdekes marad a dolog. Nem az érdekel minket, hogy szimplán bemutassuk, amit tudunk. Van, ahol igen, mert tudunk néhány egyedüláló dolgot, olyasmit, amit csak mi hárman játszhatunk. De nem egyszerűen ismétlünk valamit. Szórakozunk, erről van szó. Nagyon-nagyon komoly a dolog, de jól mulatunk.

Quart: Lesz új lemez?

Hugh Banton: Én abban bízom. Lesz új lemez. Lesz új lemez?

Peter Hammill: Egészen biztos.

Hugh Banton: De legalább egy év, mire az megjelenik.

Peter Hammill: Mindig a következő feladatra figyelünk. Gyakorlás a próbák előtt, próbák, aztán maga a dolog.

Peter Hammill-lel még sok másról is beszéltünk, például a számítógép és a zene kapcsolatáról, fociról, rögbiről és Barack Obamáról. Az interjúnak ez a része néhány nap múlva  lesz olvasható a Quarton.

 

 
Korábbi cikkeink
Későbbi cikkeink
Kapcsolodó linkek

Szólj hozzá!

A Quart cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Kattints ide a belépéshez! Regisztráció itt. A Quart szerkesztősége a hozzászólásokat előzetesen szűri, így azok azonnal nem jelennek meg az oldalon. Csak azokat a hozzászólásokat publikáljuk, amelyeket erre érdemesnek tartunk. Moderálási elveinkről részletesen itt olvashatsz.

10 Tóth Ferenc
2010.01.16. 01:21

Ezzel kapcsolatban: 3 Róbert 2009.01.21. 13:34 - azért Göbölyös N. László és Vasváry-Tóth Tibor kapcsán utóbbi versesköteteiben, ha jól tudom évtizedekkel ezelőtt, jó Vandergraaf-versfordítások jelentek meg pl.: Refugees: Menekültek - nem utolsó(!), nem hányaveti; de egyetértek, legalább ők megpróbálták. ...És sikerült.

9 denebia
2009.01.24. 23:05

Az interjúval kapcsolatban: egy jó riporter lexikális és evidens információkra nem kérdez. :S Gondolom gyorsan kellett lerendezni a beszélgetést, de a kérdések ettől még összeszedettebbek lehettek volna. :(

8 euroboy
2009.01.22. 08:37

Köszönjük, Róbert.

A koncert ki-bebaszott jó volt, ahogy az várható is volt.

#3: Néhány hónapja megpróbáltam lefordítani az A Louse Is Not a Home- ot, fél óra után feladtam, Hammill szövegei annyira nagyon angolok, lehetetlen lefordítani, kb annyira, mint egy Van Dyke Parks- dalszöveget. Nyilván vannak egyszerűbb szövegei, de azokat meg minek - gondolom, a Hammill-rajongók vágják azért annyira az angolt, hogy be tudják lőni, miről szólnak a dalok.

#4: Tudtommal 'The Thin Man' néven szokás emlegetni PH-t, ha már szőrszálhasogatunk.

7 Róbert
2009.01.21. 16:07

Én úgy érzem, hogy a Trisector lemezen ugyan van pár igen erősre sikerült darab (pl. épp az említett Interference Patterns), laposabbra sikerült, mint az előző Present c. dupla album. Lehet, hogy épp David Jackson hiánya miatt, de lehet, hogy Hammill nem tudott maga sem összeszedni annyi mondanivalót mint pár évvel korábban. A "Present" viszont a megjelenés évében (2005) igen megrendítően szólt. Főként azért, mert a "kriptából kikelt" múmiáktól egyre kevésbé vár az ember újdonságerővel ható produkciót. Az egyik legnagyobb csalódásom pl. az 1997-es ELP koncert volt, de lehetne sorolni még a régi nagyok neveit, akik hiába koncerteznek és adnak ki lemezeket 60 éves kor felett, megrekedtek a lapos önismétlés szintjén. A "Present" valahogy még erősebbre is sikerült, mint a VdGG 70-es évek végi albumai (pl. a World Record), melyek jóval egysíkubbak, mint a korszakalkotó műveik (The Least We Can Do..., H To He... Pawn Hearts, Godbluff). De mindezek ellenére a zárójelben említett ezen 4 album és Hammill olyan saját nevével megjelent lemezei, mint a Chameleon..., s Silent Corner... és az In Camera jelentik nekem azt a hangzást, komponálási szintet és energiát, mely miatt ez az együttes és maga Hammill a 70-es évek egyik legnagyobb hatású előadója lett. Az a korszak sajnos megismételhetlen. Nem szabad más együttestől vagy zenésztől sem elvárni, hogy olyan hatású műveket adjon ki vagy úgy zenéljen a koncerteken, mint akkor, mert az volt a forrongó forradalmi időszak (kb. 1966-tól 1975-ig), mely minden művészt egyszerre inspirált, mindenkinek ihletett adott, s az üzleti élet először nem irányítani akarta őket, hanem kihasználni a sikerüket. A 70-es évek második felétől indult meg a folyamat, melynek eredménye, hogy az iparág teljes kontrolt élvez a művész felett a tömeget elbutítva. Az olyan fajsúlyos zenét létrehozó együttesek, mint a VdGG, így csak 800 vagy 900 férőhelyes termeket telíthetnek meg, míg a a gagyi és énekelni is alig tudó Britney Spears egész stadionokat.

6 Senecio
2009.01.21. 15:37

Sajnálom, hogy "beszólogatásnak" értelmezted a kérdésemet, semmi hátsó gondolatom nem volt. Csupán kíváncsi voltam. Ennyi. A Pilgrimset nem olvasom, de én is gyakran hallgatom a zenekar lemezeit.
(Mellesleg épp most értem haza a hotelből, ahol a tagok megszálltak és a barátommal volt szerencsém pár szót váltani "The Man"-nel.)

5 jakubecz andrás
2009.01.21. 15:00

Excuse me : P.H. -sorry !!!!

4 jakubecz andrás
2009.01.21. 14:59

Gitár Janinak köszönjük meg, hogy írt egyáltalán Mr. peter hammill-ről. Egyáltalán a Quartnak is köszönjük meg hogy hírül adta (aznap!) hogy fellép az Ember (Tha Man -ahogy rajongói boldogabb országokban nevezik). Én feltételezem Gitár Janiról, hogy még a Pilgrims nevű VdGG (és részben hammill) fanzint is olvassa; és azt hogy Senecio is !! Ha Senecio megtette, minden joga megvan beszólogatni... Ha nem, akkor is :O) És igaza van, így mondhat el Önmagáról is.. sokat. Egyéb iránt az utolsó VdGG lemez részleteiben hozzátett a Nagy Zenekar zenéihez, Hammill pedig szólólemezeivel mindig a szintet tartja (vki azt mondta olyan stabilan, hogy bármelyiket meg szabad venni :O) bár vannak kedvenceink(m). Én köszönöm ha Sőrés Zsolti nyomdokain mások is veszik a fáradságot és leírják azt jól, amit szeretnek (Kant hogy is írt: ahogyan gondolkodott , úgy írt; amit gondolt azt írta. ;O) de reméljük nem terheltük meg ezzel Senecio-t !! (?)

3 Róbert
2009.01.21. 13:34

Peter Hammill a rocktörténelem egyik leginvenciózusabb énekese és egyben legkomolyabb költője. A VDGG e rocktörténelem egyik nagy hatású bandája - annak ellenére, hogy lemezeiket nem milliárdos példányszámban adták el sohasem, koncertjeikre nem százezrek jelentek meg sohasem. Mindezek ellenére a magyar zenei "szakirodalom" nem méltatta figyelemre. Talán egyetlen kétrészes összefoglaló cikket olvastam róluk még sok-sok évvel ezelőtt a Rockinform újságban, de az a cikk sem nagyon mélyül el pl. Hammill szövegei ismertetésében. Tudvalevő: a VDGG és Hammill szólótevékenysége is erősen szövegcentrikus zene, s a költemények nagyrésze nagyon nehezen érthető egy angolt csak idegen nyelvként tanult ember számára, azonban ismeretük nélkülözhetetlen a zenei kompozíció felfogása érdekében. Öröm lenne, ha egy tehetséges műfordító nekilátna a versek lefordításához, utánazne a háttérinformációknak, melyek a szövegek megértéséhez szükségesek, s ezt könyvben ki is adnák. Az eddigi önjelölt magyar "rocktudósoknak" (pl. Göbölyös N. László v. Vasváry-Tóth Tibor) sokszor beletört a bicskája a műfordításba vagy a szövegértelmezésbe, de legalább vették a fáradtságot és a bátorságot, hogy így teljes képet mutassanak be egy-egy zenei munkásságról. Ugyan ilyen igénnyel kéne a VDGG és a King Crimson történetét is bemutatni - hiánypótló volna.

2 Gitár János
2009.01.21. 12:46

Mindegyik legálisan megjelent (tehát nem kalóz-) lemezüket meghallgattam eddigi életemben elég sokszor. Tizenöt-húsz évvel ezelőtt gyakrabban, azóta ritkábban; most a koncertre és az interjúra készülve újra elővettem őket; a másodiktól kezdve továbbra is nagyon jók. A két új album közül az első - mint a Quart kritikusának, aki írt róla - nekem is jobban tetszik, de a Trisectoron is vannak nagyon erős dolgok.

1 Senecio
2009.01.21. 10:53

Kedves Gitár János!
Hány VdGG-lemezt hallgattál meg eddigi életedben?

legfrissebb kommentek

AZ [ORIGO] LEGOLVASOTTABB CIKKEI
AZ [ORIGO] AJÁNLATA

Olvasnivaló

A plakáttal csak hazudni lehet Kenczler Márton tervezi most a legkarakteresebb filmplakátokat Magyarországon. Interjú.
Forrás: [origo] Árpa Attila: Szomorú, hogy az RTL előveszi a Való Világot "Kényelmes, de drága utat választott az RTL, amely nem tud újat mutatni."
Forrás: [origo] Múzeumok, ahol a külcsín a lényeg Vannak olyan múzeumok, amelyeknél már az építészeti kialakítás is megér egy utazást.

ajánlott albumok

The Budos Band
III
   
Daptone, 2010